مسئله شیطان پرستی که گفته می شود در آلمان حدود 60 هزار نفرد هوادار دارد، از نظر برخی از کارشناسان این کشور راهی است برای مقابله با جهانی که امروزه بسیاری از جوانان پیش رو دارند و به شدت از آن ناراضی هستند.
بررسی ها نشان می دهد که روش ارتباط گیری این شیطان پرستان،اطلاعات متحول شده است.
آن ها در اتاق های گپ در اینترنت گَپ اینترنتی می زنند و از نفرات خود درباره چیزهایی که هر روز با آن سرو کار دارند می گویند. اتاق های گپ در اینترنت محل هایی هستند برای کسانی که از بدبختی های زندگی خسته هستند. اتاق هایی که برای برخی دیگر به محفل های سازماندهی مرگ تبدیل شده اند (بهره مند،1381).
در ایران، جذب افراد به سمت شیطان پرستی معمولاً از طریق اینترنت و پارتی های دوستانه انجام می شود و با سوء استفاده از ویژگی های خاص جوانان، دادن وعده های مطلوب به آن ها،شبیه سازی خود به جنس مخالف، بی بند و باری جنسی و روابط نامشروع و استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی محیطی ظاهراً شاد و مورد پسند جوانان را فراهم آورده و آن ها را ترغیب و تشویق به شرکت در این مجالس و عضویت در این گروه ها می کنند.
البته در دسترس بودن لباس های مخصوص این گروه ها و یا آرم های مختلفی که به عنوان گردن بند و دست بند و انگشتر از آن استفاده می کنند و نوع خاص لباس پوشیدن و راه رفتن و حتی اشاره ها و علائم خاصی که به «سلام شیطانی» معروف است، در گسترش این تفکر کمک می کنند.
اجرای کنسرت های راک و متال ایرانی با مجوز نیز می تواند زمینه ساز گسترش این فرقه باشد. پوشیدن لباس سیاه، بلند کردن موی سر توسط پسران، رنگ کردن موها، آرایش صورت،پوشیدن لباس های پاره، گردن بندهای صلیب وارونه، اسکلت و ستاره پنج پر، بز بافومت و نقاشی روی بدن و خیلی موارد دیگر از خصوصیات ظاهری شیطان پرستان می باشد که کم کم این عوامل بر روی طرز تفکر و فرهنگ جوانان اثر گذاشته و با الگو پذیری از افرادی مانند هنرمندان و فوتبالیست ها زمینه مساعدی برای پذیرش این افکار و ایجاد قرابت با این تفکر ایجاد می شود.
از طرفی دیگر، تحولات گسترده در اجتماع مانند: جهانی شدن، بروز آسیب های اجتماعی، مشکلات اقتصادی، کم رنگ شدن میزان تأثیر نهاد خانواده و کاهش اقتدار و منزلت نهادهای اجتماعی در نزد جوانان می تواند بر فعالیت کنترل نشده فرقه ها و گروه های به ظاهر مذهبی افزوده و آن ها را تا حدودی از حیطه نظارت اجتماعی به ویژه از منظر اعتقادی خارج سازد.
در چنین شرایطی، تبلیغات گروه های جدید تأثیرات مخرب و فزاینده ای را در جوانان ایجاد می کند به گونه ای که این احساس در آن ها تقویت می شود که گمشده آنان در میان گروه های جدید قرار دارد. لذا زمینه و شوق زاید الوصفی برای پیوستن به آن ها در جوانان به وجود خواهد آمد
البته باید توجه داشت که بیشتر کسانی که در ایران برچسب شیطان پرستی خورده اند، در واقع شیطان پرست نیستند. خیلی از این جوانان تنها با انگیزه متفاوت بودن به چنین مسیری کشیده شده اند. مسلماً کسانی که خود را شیطان پرست بخوانند، در ایران وجود دارند، ولی اگر با دیدن یک گردن آویز به شکل ستاره نوجوانی که آن را به گردن انداخته شیطان پرست خوانده شود، این اتهام باعث شود تا او در مورد چیزی که به آن متهم شده است کنجکاوتر شود
آثار و پی آمدها:
شیطان پرستان گروه هایی هستند که تقریباً از درون فرقه ها و گروه های تخدیری سربر آورده اند. اگر چه فعالیت افراد این گروه در اغلب نقاط جهان مورد پذیرش مردم نیست و حتی در مواردی آنان را می توان مطرود جامعه دانست، با این وجود به دلیل شرایط اجتماعی این کشورها و به مدد بهره گیری از فضای مجازی، روز به روز بر دامنه انتشار و اشاعه افکار این گروه ها افزوده می شود.
در ایران نیز فعالیت پیروان گروه های تخدیری و از جمله شیطان پرستان به صورت بسیار محدود وجود دارد؛ اما فضای مجازی،این فعالیت ها را تبلیغ و آن را گسترده ساخته است.
لذا پیروانی را در میان جوانان برای خود پیدا کرده است. پیروان این گروه ها به تدریج هنجارهایی را در میان خود بسط می دهند که به دلیل تضاد زیاد با ارزش ها و هنجارهای دینی و ملی کشورمان آثار مخربی را در ابعاد اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت.
یکی از آثار ناشی از شیطان پرستی این است که این گروه ها، اعضاء و هواداران خود را توسط کارهای برنامه ریزی شده ذهنی یا روند بازسازی فکری، استثمار کرده و آن ها را تحت ستم قرار می دهند (سید محمد، 1386: 91و 98). یکی دیگر از پی آمدهای منفی شیطان پرستی نیز بروز بیماری ایدز است.
ایدز شایع ترین بیماری نزد شیطان پرستان است و عامل اصلی آلودگی 6 هزار نفری که روزانه مبتلا به این بیماری می شوند، انتقال از طریق تماس جنسی است(کریمی، 1388: 93).
مهم ترین اقدامات و راه کارهای پیشگیرانه و درمانی:
* در مورد گروهی که بدون اطلاع و آگاهی به شنیدن موسیقی های مربوط به شیطان پرستی مبادرت می کنند، اطلاع رسانی و آگاهی عمومی لازم و ضروری است. به ویژه آگاه سازی نسبت به محتوای حرکت گروه ها و تأثیر مخرب و زیان آور و هم چنین گامی مؤثر و تعالی بخش برخی از آن ها در همه سطوح زندگی از اهم ضروریات در مقطع فعلی است.
* باید در سایه یک برنامه ریزی منسجم دولتی و امکانات کافی، به معرفی هر چه بیشتر تعالیم عرفانی اسلام و مقایسه با تعالیم معنوی این گروه ها و نقد و بازشناسی عقاید نادرست این فرقه ها پرداخته شود تا جوانان هم با سرچشمه های اصیل اسلامی آشنا شوند و هم جنبه های نادرست عقاید فرقه های انحرافی و عواقب آن را به درستی بشناساند.
* برای حفظ نظم و آرامش جامعه لازم است که با این فرقه برخورد قانونی صورت گیرد) سید محمد، 1386: 104و 109).
* هدف اصلی شیطان پرستی، پوچ جلوه دادن زندگی بشری و نادیده انگاشتن معنویت است. بنابراین اگر دستاوردهای عمیق عرفان اسلامی به جوانان معرفی و پوچی شیطان پرستی نمایان شود، در کاهش پیروان شیطان پرستی می تواند سهم به سزایی داشته باشد.
* باید به پرسش های جدید جوانان بدون هیچ محدودیت و هیچ انگ تخریب کننده ای پرداخت و پذیرفت که دین در همه زمان ها و مکان ها و در میان اقشار می تواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد.